Digitale turister stiller nye krav til dansk turisme

Turisterne i dag har i stigende grad en digital adfærd før, under og efter rejsen. Det stiller nye krav til det danske turismeerhverv. Men digital forretningsudvikling kan åbne op for nye vækstpotentialer i dansk turisme, viser ny rapport.
Pressemeddelelse
19. december 2016

Den stigende digitalisering er både en udfordring og en vigtig kilde til vækst blandt danske virksomheder. Dette gælder i høj grad også i turismeerhvervet, hvor den digitale udvikling har forandret turisternes adfærd markant.

En ny rapport fra Det Nationale Turismeforum om digitalisering i turismeerhvervet klarlægger de digitale turisters ændrede behov. Rapporten giver en række anbefalinger til, hvordan turismevirksomheder og -organisationer i Danmark kan udnytte digitaliseringen til at skabe øget vækst.

Blandt andet peger rapporten på betydningen af digital markedsføring, let tilgængelige og mobiloptimerede hjemmesider og bookingsystemer, og digitale gæsteservices, som tillader den selvhjulpne digitale rejsende at finde information, foretage køb, checke ind osv. online.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen:

”Den digitale udvikling har ændret hverdagen for os alle sammen. Vi er altid ’på’, vi forventer at have adgang til alverdens informationer, uanset hvor vi befinder os, og vi har vænnet os til at klare planlægning og praktik, mens vi er på farten. Det gælder også, når vi rejser, og det gælder naturligvis også for turister, som kommer til Danmark."

"Hvis Danmark skal have del i den globale turismevækst, er det derfor vigtigt, at det danske turismeerhverv formår at følge med turisternes ændrede behov, så turisterne kan få tilbudt relevante services i et digitalt format."

"Den digitale omstilling af turismeerhvervet, som rapporten her omhandler, indtager en yderst central plads i den udvikling af dansk turisme, som blev sat i gang med den ambitiøse nationale turismestrategi, som den tidligere regering lancerede i september måned, og som regeringen fortsat vil have stort fokus på.”

Læs rapporten ”Digitalisering i Turismeerhvervet – Inspiration og anbefalinger til turismevirksomheder og -organisationer”

Kontaktperson: presserådgiver Sara Ringgaard Price, srp@evm.dk, 91 39 94 07.

Tema
Hvad betyder udspillet Vækst og Udvikling i hele Danmark for regionerne?

Modernisering af planloven med mere frihed til kommunerne, billigere færgebilletter, fleksibel landsbyplanlægning, udvikling af turismen, bedre rammer for fødevare- og landbrugssektoren, statslige arbejdspladser i hele landet og udrulning af bredbånd til landdistrikterne. Det er blot nogle af de initiativer, der vil skabe vækst og udvikling i hele Danmark.