Nudging-eksperiment resulterede i aktivt tandlægevalg hos unge i Roskilde

Et forsøg med en digital tandlægevælger, der indeholdt information om tandlægers pris og beliggenhed, har skabt større prisbevidsthed og flere aktive tandlægevalg blandt 18-årige i Roskilde Kommune.
Pressemeddelelse
10. februar 2017

I samarbejde med Roskilde Kommune har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført et eksperiment om aktive forbrugere, hvor 18-årige i Roskilde Kommune blev informeret om priser og beliggenhed for alle Roskildes tandlægeklinikker via en digital tandlægevælger.

15 pct. af de unge i eksperimentet valgte aktivt en tandlæge ud fra prisen, mens dette kun gjorde sig gældende for 1 pct. i kontrolgruppen. Derudover indikerede undersøgelsen, at den digitale tandlægevælger fik flere unge til at vælge tandlæge og dermed fortsætte med regelmæssig tandpleje efter ophør hos den kommunale tandpleje.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen:

”Jeg synes, at det er rigtig interessant, at man med få midler kan påvirke folks adfærd, så de træffer et aktivt og smartere valg. For de unge er der mange penge at spare ved at tage aktivt stilling frem for blot at vælge deres forældres tandlæge for eksempel. Og samtidigt er det godt for konkurrencen på tandlægemarkedet.

"Jeg vil gerne arbejde for, at vi får skabt forudsætningerne for, at vi allesammen kan blive mere aktive forbrugere som aktivt træffer valg, der kommer både dem selv og samfundet til gavn. Denne her undersøgelse er meget relevant i den sammenhæng, og jeg håber, at andre kommuner vil lade sig inspirere.”

I Roskilde Kommune er man også meget tilfreds med resultaterne, som de finder interessante.

Borgmester i Roskilde Joy Mogensen: 

”Eksperimentet viser, at flere unge vælger at fortsætte med at gå til tandlæge, efter de er fyldt 18 år, når de bliver gjort opmærksomme på, at de skal gøre et aktivt valg, når de forlader den kommunale tandpleje – og dét er ret positivt. Og så er det en god bonus, at de unge også kan spare lidt. Nu vil vi se på, hvordan vi kan lære af disse resultater, så de unge har et godt oplyst grundlag, når de skal vælge tandlæge.”

Se hele undersøgelsen

Pressekontakt: Presserådgiver i Erhvervsministeriet Sara Ringgaard Price, tlf. 91 39 94 07, srp@evm.dk

Fakta

 

Tema
Hvad betyder udspillet Vækst og Udvikling i hele Danmark for regionerne?

Modernisering af planloven med mere frihed til kommunerne, billigere færgebilletter, fleksibel landsbyplanlægning, udvikling af turismen, bedre rammer for fødevare- og landbrugssektoren, statslige arbejdspladser i hele landet og udrulning af bredbånd til landdistrikterne. Det er blot nogle af de initiativer, der vil skabe vækst og udvikling i hele Danmark.