Bookingplatforme skal undersøges

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen analysere konkurrencesituationen blandt hotelbookingplatforme, for at få belyst om der er særlige konkurrencemæssige udfordringer for de danske hoteller.
Pressemeddelelse
9. marts 2018

Erhvervsminister Brian Mikkelsen:
”I regeringen vil vi styrke brugen af innovative, digitale teknologier, fordi de kan skabe jobs og vækst. Men store virksomheder, der anvender de teknologier skal naturligvis være fair overfor små virksomheder, der er afhængige af at kunne sælge og promovere deres produkter gennem fx digitale platforme.”  

”Jeg har modtaget henvendelser fra flere i hotelbranchen, som udtrykker bekymring for konkurrencesituationen mellem bookingplatforme og aftaler indgået mellem bookingplatforme og hoteller. For mig er det vigtigt, at sikre effektiv og fair konkurrence for danske virksomheder. Jeg har derfor bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at undersøge markedsforholdene og vurdere, om de nuværende forhold er til gavn for forbrugere og virksomheder.”
 
Mange hotelbookinger i Danmark sker via bookingplatforme, hvor forbrugerne får overblik over ledige værelser og sammenligne priser på flere hoteller. De store bookingplatforme Expedia.com/Hotels.com og Booking.com ændrede i sommeren 2015 deres aftalevilkår, så Europas hoteller fik mulighed for at udbyde værelser til forskellige priser på forskellige bookingplatforme. Det skete efter indgreb fra en række europæiske konkurrencemyndigheder, der havde betænkeligheder ved bookingplatformenes aftalevilkår med hotellerne.
 
I april 2017 konkluderede de europæiske konkurrencemyndigheder på baggrund af en undersøgelse i ti EU-lande, at konkurrencen mellem bookingplatforme i et vist omfang er styrket siden sommeren 2015. 
 
Erhvervsministeren kan i henhold til konkurrenceloven anmode Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at igangsætte konkurrenceanalyser. 
 
Kontaktperson: Presserådgiver Jesper Christiansen, jec@em.dk, tlf. 9133 7017.

Tema