En ændring af markedsføringsloven skal gøre det tydeligt, at alkohol ikke hører hjemme i markedsføring rettet mod børn og unge. Det skal være forbudt at bruge alkohol som virkemiddel i markedsføring mod børn og unge. Og det skal være forbudt at reklamere for alkoholprodukter over for børn og unge.
Den gældende markedsføringslov forbyder brug af alkohol som ”aggressivt virkemiddel” i markedsføring mod børn og unge. Retspraksis har dog vist, at det er svært at afgøre, hvornår markedsføringen er tilstrækkelig aggressiv. Eksempelvis må markedsføring af rejser til unge gerne slå på, at der er ”billige drinks” og ”happyhour”. Det er efter regeringens opfattelse ikke godt nok, og derfor indføres nu et egentlig forbud.
Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen:
"Børn og unge er særligt sårbare forbrugere, og der er behov for at beskytte dem bedre. Ændringen af markedsføringsloven skal sikre, at vores børn og unge ikke bliver lokket til at indtage alkohol i en tidlig alder."
Minister for sundhed og forebyggelse Astrid Krag:
"Danske unge har Europa-rekord i druk. Det er ikke en førsteplads, jeg er stolt af som sundhedsminister, og det skal vi have ændret, for det er vigtigt at unge får et sundt og afbalanceret forhold til alkohol. Her spiller markedsføring af alkohol målrettet unge selvfølgelig en rolle, og jeg hilser derfor det nye initiativ velkommen."