Mobilforbruget skal være nemmere at overskue

28-06-2013
Nyhed

Et nyt initiativ skal give forbrugerne bedre overblik over mobilforbruget, og bedre information om, hvad man gør, når mobilen bliver stjålet. Samtidig arbejdes der for en bedre mærkning af mobiltelefoners antennekvalitet og en evaluering af private prissammenligningssider.

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen:

Det kan være rigtig svært for forbrugerne at vælge netop det mobilabonnement, de har behov for. Derfor nedsatte ministeriet i august en arbejdsgruppe, som skal gøre mobilmarkedet mere gennemskueligt for forbrugerne.
Arbejdsgruppen er enige om fire initiativer, som vil forbedre gennemsigtigheden på mobilområdet og give forbrugerne bedre mulighed for at træffe et oplyst valg om deres abonnement.

Aftalen vil give forbrugerne:

Overblik over forbrug - Telebranchen skal tilbyde gratis, lettilgængelige løsninger, så forbrugerne kan orientere sig om de seneste 6 måneders forbrug af opkald, tale, sms, mms og data med henblik på fremadrettet at vælge det abonnement, der passer bedst til deres forbrugsmønster.

Dækning - Fra dansk side arbejdes der for bedre oplysning om mobiltelefoners antennekvalitet, fx via en EU-mærkningsordning af mobiltelefoners antennekvalitet. Samtidig afdækkes mulighederne for at tilvejebringe målinger, der kan fremme gennemsigtigheden på markedet.

Tyveri og misbrug af mobiltelefoner - Teleselskaberne skal sikre nem adgang til information om, hvordan forbrugerne får meldt telefonen stjålet og spærret. 

Evaluering af prissammenligningssider - Erhvervsstyrelsen vil evaluere de private prissammenligningssider på teleområdet og vil også vurdere, om fx en E-mærkningsordning af siderne vil være hensigtsmæssig. 

Aftalen er blevet til efter forhandling mellem Forbrugerrådet, Teleindustrien, Hi3G, Dansk Industri (DI ITEK) og Dansk Energi.