Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

COVID-19: Nu kan ramte rejsearrangører få hjælp

06-04-2020
Nyhed

I dag åbner regeringen en ny ordning for ramte rejsearrangører, som hjælper dem med at tilbagebetale danskernes aflyste rejser.

Rejsebranchen oplever for alvor corona-krisen kradse, da rejser er blevet aflyst i stribevis på grund af frygt for smitte og som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Derfor åbner regeringen med støtte fra Folketinget i dag en ny garantiordning i Rejsegarantifonden, der giver ramte rejsearrangører mulighed for at få dækket aflyste og annullerede pakkerejser og dermed penge til at tilbagebetale kunder.

Med ordningen stiller staten via Rejsegarantifonden en garanti dvs. et lån på 1,5 mia. kr.

”Med den nye garantiordning sikrer vi, at danskerne får deres penge tilbage, hvis rejsen er blevet aflyst på grund af corona. Normalt udbetaler fonden først penge, hvis rejsearrangøren er gået konkurs. Mit håb er, at vi med den nye garantiordning kan undgå for mange konkurser i rejsebranchen,” siger erhvervsminister Simon Kollerup og fortsætter:

”Regeringen har lanceret en række af hjælpepakker, der skal give pressede virksomheder en økonomisk indsprøjtning. Men det er vores vurdering, at der er brug for yderligere tiltag, når det gælder rejsebranchen, som blev ramt tidligt i forløbet og er hårdt presset. Derfor lancerer regeringen i dag dette tiltag”

Normalt dækker Rejsegarantifonden kun tilbagebetalinger, hvis rejseudbyderen er gået konkurs, men med den nye ordning gælder det også pakkerejsekunder, hvor udbyderen ikke er gået konkurs.

Det giver rejseudbyderne mulighed for at anmode Rejsegarantifonden om at tilbagebetale beløb på pakkerejser, som ikke kunne gennemføres, fordi Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder ikke-nødvendige rejser som konsekvens af Covid-19.

Ordningen er midlertidig og gælder for rejser, der er blevet påvirket af Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Fakta

  • Rejsegarantifonden kan refundere det forudbetalte beløb til rejsekunden, hvis kunden endnu ikke har modtaget det fra rejseudbyderen.
  • Hvis rejseudbyderen har refunderet det forudbetalte beløb til rejsekunden, kan fonden betale rejseudbyderen beløbet og dermed holde hånden under rejseudbyderens økonomi.
  • Hvis rejseudbyderen har udstedt et tilgodebevis/gavekort til kunden, kan fonden udbetale det forudbetalte beløb til kunden mod, at tilgodebeviset/gavekortet annulleres.

Ønsker man som rejseudbyder at opnå støtte til tilbagebetalinger gennem Rejsegarantifonden, skal man tage fat i Rejsegarantifonden.

Læs mere om ordningen på Rejsegarantifondens hjemmeside.

Yderligere information

Er du virksomhed eller organisation, kan du få mere information på www.rejsegarantifonden.dk

Er du journalist med spørgsmål, kan du kontakte Erhvervsministeriets pressetelefon på 91 33 70 07.