I 2016 blev 33 særkrav lokaliseret i et stort nabotjek. Sammenlignelige lande blev målt op mod Danmark. Konklusionen blev, at når du driver maritim forretning i Danmark, var der en række krav, som andre lande ikke stiller. Mange af dem er nu fjernet.
Erhvervsminister Brian Mikkelsen:
”Det glæder mig, at vi nu har fjernet en lang række særkrav, samtidig med at vi ikke går på kompromis med sikkerheden. Danmark er kendetegnet ved kvalitetsskibsfart, og Danmark er et godt sted at drive maritim forretning, men vi skal hele tiden blive endnu mere attraktive for rederier og andre maritime virksomheder.”
Færre byrder
Søfartsstyrelsen har i 2017 ændret en række bekendtgørelser med henblik på at lette erhvervets byrder, ligesom der fortsat bliver arbejdet med forenkling gennem digitalisering.
Søfartsstyrelsen har fx gjort det nemmere at gennemføre arbejdsmiljøuddannelserne i skibe og tilpasset søfarendes digitale indberetning af sejltid, så rederierne ikke længere skal slås med tidskrævende indberetninger. Reglerne for pramme og offshore-rigge er desuden blevet tilpasset den internationale regulering.
Herudover er der ophævet 25 bekendtgørelser på Søfartsstyrelsens område som en del af regeloprydningen.
Følgende særkrav, som listet i nabotjekket, har været underlagt revision i 2017 og er på den baggrund tilpasset den internationale regulering:
I 2018 fortsætter arbejdet bl.a. ved en modernisering af reglerne for søfarendes opholdsrum og krav til deres certifikater.
Læs mere om nabotjek.
Kontakt: Presserådgiver i Erhvervsministeriet Jesper Christiansen, tlf. 91337017, jec@em.dk.