Samfundet bliver mere og mere digitalt, og i takt med den digitale udvikling, vokser mængden af data markant. Al den data kan være mange penge værd, såfremt dansk erhvervsliv forstår at udnytte potentialet. Men danske virksomheder halter efter mange af de lande, vi normalt sammenligner os med, når det gælder udnyttelsen af dataøkonomiens potentiale.
Regeringen vil derfor gerne understøtte, at flere virksomheder anvender data mere systematisk. Første skridt på vejen er at udrydde forvirring omkring, hvad man kan og må med data.
Erhvervsminister Rasmus Jarlov:
”Det er vigtigt, at usikkerhed om regler for anvendelse af data ikke bliver en bremseklods. På Brugdata.dk kan virksomheder finde svar på konkrete spørgsmål, som har betydning i deres hverdag, og det er mit håb, at det vil gøre det lettere for virksomheder at udvikle nye digitale forretningsmodeller.”
På brugdata.dk kan virksomhederne finde information og vejledning om reglerne for bl.a. ansvar, ejerskab og rettigheder ved brug af data. Brugdata.dk giver også virksomhederne et helt konkret værktøj – nemlig en aftaleskabelon, som kan anvendes, når en virksomhed skal aftale brugsret til data med leverandører og kunder.
Brugdata.dk er resultatet af et initiativ fra regeringens Strategi for Danmarks digitale vækst om at skabe klare retningslinjer for virksomheders dataanvendelse.
Klare retningslinjer for dataanvendelse er en forudsætning for, at virksomheder med nye forretningsmodeller kan udvikle sig, hvilket er et af temaerne ved det digitale topmøde d. 14. marts.
www.brugdata.dk
Kontaktperson:
Sara Ringgaard Price, srp@em.dk, tlf.: 91 39 94 07