Bæredygtigt Danmarksfremstød under OL i Tokyo

Publiceret 23-10-2019

Når Danmark tager til OL i Tokyo, bliver det blandt andet med en ambition om at vise Danmark frem som foregangsland inden for bæredygtige løsninger. I løbet af 30 dage vil et massivt fremstød sætte fokus på Danmark og danske styrkepositioner og dermed bane vej for yderligere internationalt samarbejde, investeringer og eksport. En række virksomheder har allerede vist stor interesse for at deltage i fremstødet.

Når Danmark tager til OL i Tokyo 2020, er det ikke kun for at opnå store sportspræstationer, men også for at vise danske løsninger og kompetencer frem over for et japansk og internationalt publikum.

Det er målet med et stort Danmarksfremstød, som vil finde sted i en dansk designet pavillon i Tokyos Hibiya Park under De Olympiske og Paralympiske Lege i perioden fra den 24. juli til den 6. september 2020.

Livskvalitet bliver hovedtemaet under det 30 dage lange fremstød, hvor publikum blandt andet vil blive inspireret af innovative og bæredygtige danske løsninger gennem udstillinger, aktiviteter og events i pavillonen.

Erhvervsministeriet står sammen med VisitDenmark i spidsen for fremstødet, der blandt andet bliver udviklet i samarbejde med Industriens Fond og Realdania.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”OL i Tokyo er en unik mulighed for at vise noget af det bedste frem, som Danmark har at tilbyde inden for blandt andet design, fødevarer og bæredygtighed. Japan er verdens tredjestørste økonomi og et springbræt for eksport til andre asiatiske markeder. Det har derfor stor betydning for dansk erhvervsliv, at vi er synlige – ikke mindst at vi er så synligt miljøbevidste – under OL i Tokyo.”

Den Danske Pavillon i Hibiya Park er designet af den prisvindende danske virksomhed Lendager Group, som har ambition om at opføre den mest bæredygtige pavillon under OL, og pavillonen vil blandt andet blive designet, så de enkelte dele kan genbruges. Dermed vil pavillonen også bidrage til de japanske værters vision om et skabe et OL, der inspirerer verden til en fælles bedre fremtid.

Arkitekt og grundlægger Anders Lendager, Lendager Group:

”Danmark er et foregangsland inden for bæredygtighed og cirkulær økonomi, og det skal pavillonen under OL være en showcase for. Vi vil vise verden, hvordan løsningerne på de globale klimaproblemer udgør et kæmpe forretningspotentiale - jo større udfordring, desto større potentiale. Det gør vi ved blandt andet at bruge plastaffald til at bygge pavillonen og desuden ved at sikre, at materialerne genanvendes, når OL er slut, og pavillonen skal rives ned igen.”

For Realdania har netop bæredygtighed været vigtigt i udviklingen af pavillonen.

Adm. direktør Jesper Nygård, Realdania:

”Fremstødet under OL er en unik platform til at vise verden, hvad Danmark kan bidrage med inden for bæredygtige byløsninger og livskvalitet i byerne. Derfor er selve konstruktionen af pavillonen vigtig. Vi har lagt vægt på, at byggeriet af pavillonen er bæredygtigt og også kan bruges, når OL er forbi - ligesom pavillonen i sig selv skal inspirere til en mere bæredygtig levevis og vise vej til en mere bæredygtig fremtid.”

Under fremstødet vil danske virksomheder kunne bruge pavillonen som et venue til at mødes med japanske og internationale kontakter, ligesom virksomhederne kan blive en del af udstillingen og aktiviteterne over for publikum.

En lang række virksomheder har allerede tilkendegivet interesse for at deltage i fremstødet.

Adm. direktør Thomas Hofman-Bang, Industriens Fond:

”Pavillonen er en enestående platform til at gøre dansk erhvervslivs styrkepositioner synlige over for et globalt publikum. Med fondens bidrag sikres det, at danske virksomheder får en fremtrædende rolle på pavillonen med mulighed for at præsentere produkter og løsninger til internationale kunder og samarbejdspartnere.”
OL i Tokyo forventes at tiltrække omkring 1 million besøgende fra hele verden og 20.000-25.000 journalister. Det er målet, at pavillonen skal have mellem 8.000 og 10.000 besøgende om dagen under De Olympiske Lege og cirka halvdelen under De Paralympiske Lege.

Adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark:

”OL er verdens største udstillingsvindue, som tiltrækker internationale medier, beslutningstagere og besøgende fra hele verden. Ved at opføre en pavillon midt i Tokyos Hibiya Park, hvor mange mennesker hver dag passerer forbi, har vi mulighed for at skabe opmærksomhed om Danmark og fortælle de mange gode historier om danske løsninger.”

Fremstødet gennemføres fra den 24. juli til den 9. august og igen den 25. august til den 6. september 2020 under De Olympiske og Paralympiske Lege. Pavillonen vil være åben for besøgende alle dagene fra kl. 11-22.

Lendager Group har udviklet pavillonen i samarbejde med MOE rådgivende ingeniører samt BRIQ, der står for udvikling og design af udstilling, events og aktiviteter i pavillonen.

Yderligere information:

Erhvervsministeriet:

Presserådgiver Ditte Vibe Petersen, tlf. 91 33 70 97

VisitDenmark:

Kommunikationschef Anders Rosbo, tlf. 41 10 70 31

Industriens Fond:

Formidlingsansvarlig Ole Østrup, tlf. 23 80 06 60

Realdania:

Pressechef Pia Møller Munksgaard, tlf. 29 69 52 49

Lendager Group:

Head of Communication Esben Pedersen, tlf. 42 83 77 90