Regeringen har sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgået en aftale, der justerer aftalen om opgør med kviklån fra december 2019 i forhold til sponsorater af sportsklubber og foreninger fra markedsføringsforbuddet.
Dermed kan sportsklubber og frivillige foreninger fortsat blive sponsoreret af banker og andre forbrugslånsudbydere - også selvom de samtidig har sponsorater fra spiludbydere.
Undtagelsen gælder for den markedsføring, der sker af forbrugslånsudbyderen ved sponsering af klubber eller hold og sponsorering af almennyttige foreninger og fonde. Det vil til eksempel sige, at trøjesponsorater, navnesponsorater, klubblade, bandereklamer, sponsorvægge og lignende som forbrugslånsudbyderen betaler klubben eller foreningen for, må optræde i sammenhæng med spillereklamer.
Aftalen løser dermed den problematik, der har været rejst fra branchen om, at sportsklubber og lignende ikke kunne blive sponsoreret af den lokale bank, hvis klubben samtidig har haft sponsorater fra spiludbydere. Samtidig fastholdes det store opgør med kviklån.
”Jeg er glad for at vi, sammen med et bredt flertal har fundet en løsning, der kan sikre sponsorater til danske sportsklubber og lokale foreninger. Vi er i regeringen stolte af det opgør, vi har taget med kviklån og de ublu renter, vi tidligere har set på markedet. Samtidig lytter vi, når dansk idrætsliv siger, at deres økonomi bliver hårdt ramt. For de lokale håndboldklubber, fodboldklubber og lignende har alle en vigtig betydning for vores og ikke mindst danske børns fritidsliv,” siger fungerende erhvervsminister Dan Jørgensen.
Markedsføring af forbrugslånsvirksomheder eller af kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere vil fortsat være forbudt i en reklame både online, på TV, og i det offentlige rum, hvis markedsførings sker i forbindelse med spil eller spiludbydere.
”Alligevel er vi stadig meget opmærksomme på den aggressive markedsføring, der tidligere har fundet sted, og derfor gælder forbuddet mod markedsføring af forbrugslån også stadig på i TV-reklameblokke og online i sammenhæng med spil og gambling,” fortsætter han.
Aftalen skal nu behandles i Folketinget, og regeringen vil lægge op til, at forslaget behandles i denne Folketingssamling, så det kan træde i kraft inden sommeren.
Torsten Schack Pedersen, Venstre:
”De hidtidige regler har været alt for rigide og skabt mange for Venstre uacceptable problemer. En fastholdes vil koste både brede- og eliteidræt mange tabte sponsorindtægter. Venstre støtter derfor lempelsen af markedsføringsforbuddet og har også efterspurgt det lige siden de første eksempler kom frem.”
Hans Kristian Skibby, Dansk Folkeparti:
”Jeg håber, at vi med de her tilretninger får skabt mere balance i vilkårene for sponsorater og stadigvæk kan sanktionere i forhold til grove kviklån og vildledende annoncer. Hvis ikke det viser sig som værende nok, ja så er vi i DF villige til at gå endnu længere."
Katrine Robsøe, Radikale Venstre:
”Når vi oplever utilsigtede udfordringer med en lov, så skal vi skal vi naturligvis lytte og være klar til at finde løsninger. Derfor er jeg glad for, at vi her finder en mulighed for at holde fast i vores hårde linje over for udbydere af kviklån, men ikke straffer vores gode idrætsforeninger, der bare gerne vil have en sponsoraftale med en helt almindelig bank.”
Theresa Berg Andersen, Socialistisk Folkeparti:
”SF var grundlæggende rigtig glade og tilfredse med den aftale som blev lavet i forbindelse med Kviklånsloven. Det vigtige for SF var at undgå, at unge og udsatte som fx ser en fodboldkamp ol. lokkes til at optage lån, og efterfølgende kommer ud i en uoverskuelige gældssituation. Men efterfølgende har vi også lyttet os til at idrætsklubberne bliver ekstra hårdt ramt af denne lov. Det løser vi ved at justere markedsføringsforbuddet, så det ikke gælder for fysisk reklame og sponsorering af sportshold, almennyttige foreninger og fonde. Dette er kun såfremt forbrugslånsudbyderen ikke udbyder lån med ÅOP over 25 pct. Vigtigt er det for SF, at justeringen ikke gælder i tv reklamer og online.”
Se aftaleteksten her.
For yderligere kontakt:
Erhvervsministeriet pressetelefon 91 33 70 07