Ny teknologi har altid forandret verden og medført fantastiske fremskridt og muligheder. Men med udviklingen følger også nye udfordringer.
Tech-giganter er blevet verdensdominerende virksomheder, som er bygget på datadrevne forretningsmodeller. En økonomi, hvor virksomhedernes forretningsmodeller handler med vores tid, engagement og data, men uden at vi har tilpasset vores regler til den nye virkelighed.
Det medfører udfordringer for vores demokrati og nationale interesser, fordi de digitale platforme, hvor meget af vores demokratiske samtale og interaktion er i dag, ikke lever op det ansvar, som følger med den enorme magt, som tech-giganterne har over vores liv.
Derfor udgiver regeringen i dag en hvidbog om tech-giganter, der skal sætte gang i debatten på området. Den opstiller ni principper om et mere ansvarligt og retfærdigt samfund med tech-giganterne, der hver især udspringer af en væsentlig samfundsmæssig udfordring.
Erhvervsminister Simon Kollerup siger:
”De store tech-giganter har forandret den måde, som vi lever store dele af vores liv – det gælder både os som forbrugere, men også danske virksomheder. Og det er på godt og ondt. Tech-giganterne er vokset både i størrelse og omsætning og har fået mere og mere offensive forretningsmodeller, hvor de bruger vores data til at maksimere deres eksponering og profit. Data som kan sælges videre, uden at vi ved hvor det ender eller hvordan. De er som virksomheder skruet sammen til at minimere deres ansvar. Det er udfordringer, vi i regeringen mener, vi skal tale højt om og drøfte. For vi insisterer på, at det er os, der sætter rammerne og ikke tech-giganterne.”
Kulturminister Joy Mogensen siger:
”Den demokratiske samtale er presset. Den er presset af polarisering, ekkokamre, fake news og hadtale på sociale medier. Medierne er blevet mere afhængige af tech-giganternes platforme, hvor et stigende antal danskere finder deres nyheder. Derfor er det nødvendigt, at vi diskuterer, hvordan vi sætter rammerne for tech-giganterne. Hvis vi ikke gør noget, så ender det med, at tech-giganterne sætter rammerne for vores demokrati og medievirkelighed. Vi skal have et samfund, hvor frie og velfungerende medier bidrager til at understøtte den demokratiske samtale – og hvor medier og kunstnere selv får kontrol over og betaling for det indhold, de leverer.”
De ni principper er:
Vi vil have et samfund, hvor...
- tech-giganternes forretningsmodeller er underlagt demokratiske rammer
- børn og unge kan have en tryg barndom i god balance mellem den digitale verden og den fysiske verden
- tech-giganterne understøtter den demokratiske samtale – frem for at undergrave den gennem digitale ekkokamre og polarisering
- tech-giganterne tager et større ansvar for indholdet på deres platforme
- frie, velfungerende medier bidrager til at understøtte den demokratiske samtale, og hvor alle får en fair betaling for deres kreative arbejde
- arbejdstagerrettighederne beskyttes – også på digitale platforme
- tech-giganterne skal bidrage til finansieringen af velfærdssamfundet på linje med alle andre virksomheder
- konkurrencen er retfærdig og transparent, og hvor forbrugerne kan handle trygt online
- demokratiet sætter rammerne for tech-giganterne - ikke omvendt
Læs hvidbogen her.
For yderligere:
Erhvervsministeriets pressetelefon: 91 33 70 07
Kulturministeriets pressetelefon: 22 76 51 16