Spring hovednavigationen over
EM logo
  • Kontakt
  • Presse
  • Nyheder
  • Publikationer
  • Job og karriere
  • English
  • Ministeriet
    • Ministeren
    • Organisation
    • Arbejdsområder
    • Belønningsmedaljer
    • Whistleblowerordning
  • Aftaler og udspil
  • Love og regler
menu
  • Ministeriet
    • Ministeren
    • Organisation
    • Arbejdsområder
      • Samfundsøkonomi, konkurrenceevne og digitalisering
      • Erhvervsregulering og internationale forhold
      • Finansiel sektor og vækstkapital
      • Erhvervspolitik
        • Fødevareerhverv
        • Kreative erhverv
        • Turisme
        • Forsvarsindustri
        • Livestream fra pressemøde om vækst i de kreative erhverv
        • Markedsføringskonsortier
        • Erhvervslejelov
        • Lokale erhvervsfyrtårne
        • Danmarks første havplan
        • Biosolutions
    • Belønningsmedaljer
    • Whistleblowerordning
  • Aftaler og udspil
  • Love og regler
  • Forside
  • Ministeriet
  • Arbejdsområder
  • Erhvervspolitik
  • Turisme

Dansk turisme

Turismen i Danmark – et væksterhverv

Turismen er et væksterhverv, som skabte en omsætning på 139 mia. kr. og ca. 171.000 fuldtidsjob i Danmark i 2019.

Flere og flere turister besøger Danmark. I 2019 blev der registreret 56,1 mio. overnatninger i Danmark, hvilket er en fremgang på 14,5 procent i forhold til 2015.

Den nationale strategi for dansk turisme sætter en fælles retning for dansk turisme frem mod 2025.

Turismeerhvervet dækker over en bred gruppe af erhverv, som bidrager til dansk økonomi og beskæftigelse, og som er med til at få det danske samfund til at hænge sammen. Turismeerhvervet dækker bl.a. over hoteller, konferencecentre, campingpladser, ferieboliger, rejsebureauer og restauranter. Dertil kommer de andre erhverv, som turismen også giver omsætning til, fx transport og detailhandel.

Den nationale strategi for dansk turisme

Med den nationale strategi for dansk turisme (september 2016) ønsker regeringen at styrke indsatsen for dansk turisme. Offentlige og private turismeaktører skal i fællesskab håndtere de udfordringer, som dansk turisme står overfor, og omfavne de muligheder, som ændrede tendenser åbner op for.

Pejlemærker frem mod 2025: 

  • Danmark skal have en tredjedel flere turister i 2025, svarende til 17 mio. flere overnatninger i forhold til 2025.
  • Turismeomsætningen skal nå 140 mia. kr. i 2025, svarende til en vækst på ca. 45 mia. kr. i forhold til 2014.
  • De udenlandske turister skal i 2025 være mindst lige så tilfredse med ferieoplevelsen i Danmark som gennemsnittet for Nordeuropa.

Den nationale strategi for dansk turisme indeholder en række initiativer inden for fem strategiske indsatsområder: ”Mere effektiv markedsføring målrettet relevante målgrupper”, ”Bedre tilgængelighed, internet og skilte”, ”Bedre turistoplevelser i Danmark”, ”Moderne planlov og øget turismekapacitet” og ”Konkurrenceevne og gode rammevilkår”.

Den nationale strategi for dansk turisme

 

56,1 mio.

turismeovernatninger i Danmark i 2019. 

139 mia.

i turismeomsætning i 2019. 

14,5%

vækst i antal overnatninger i dansk turisme i 2015-2019. 

Den offentlige turismefremmeindsats

Der er to overordnede niveauer i den offentlige turismefremmeindsats i Danmark: ét decentralt og et nationalt niveau. Det decentrale niveau har en stærk kommunal forankring, og indsatsen er i dag konsolideret i 19 destinationsselskaber. Det nationale niveau omfatter:

  • VisitDenmark
  • Wonderful Copenhagen (Dansk Storbyturisme)
  • Dansk Kyst- og Naturturisme
  • Dansk Erhvervs- og Mødeturisme
  • Kortlægning af turismefremmeindsatsen i Danmark
  • Oplæg fra Det Nationale Turismeforum om turismefremmeindsatsen
  • Aftale af 24. maj 2018 om forenkling af erhvervsfremmesystem
  • Rammer for konsolidering af den kommunale turismefremme

Her er et overblik over organiseringen af den offentlige turismefremmeindsats.

Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board

Det Nationale Turismeforum har til formål at styre og koordinere den offentlige turismefremmeindsats i Danmark. Dansk Turismes Advisory Board har til opgave at rådgive Det Nationale Turismeforum. Begge organisationer er nedsat i etableret jf. lov om dansk turisme.

Medlemmerne af Det Nationale Turismeforum er:

  • Michael Dithmer (formand), departementschef, Erhvervsministeriet.
  • Niels Jørgen Jensen, direktør for Fårup Sommerland, VisitDenmark.
  • Peter Højland, bestyrelsesformand, Wonderful Copenhagen.
  • Kjeld Zacho Jørgensen, bestyrelsesformand, Dansk Kyst- og Naturturisme.
  • Laila Kildesgaard, direktør, KL.
  • Pernille Kofod Lydolph, direktør, Destination Bornholm
  • Mette Broksø Thygesen, adm. direktør, Tycho Brahe Planetarium
  • Flemming Toft Andersen, adm. direktør, Feriepartner
  • Ole Sorang, nordisk marketing direktør, Radisson Hotel Group
  • Anette Therkelsen, lektor, ph.d. og vicedekan, Aalborg Universitet

Dansk Turismes Advisory Board har til opgave at rådgive Det Nationale Turismeforum.

Medlemmerne af Dansk Turismes Advisory Board for 2019-2023 er følgende:

  • Line Nørbæk (formand), erhvervspolitisk direktør, Erhvervsministeriet
  • Henriette Søltoft, Vicedirektør, DI
  • Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv
  • Jannick Nytoft, adm. direktør, HORESTA
  • Allan Schmidt, sektretariatschef, Danhostel
  • Lars Thykier, adm. direktør, Danmarks Rejsebureau Forening
  • Poul Fejer Christiansen, vicedirektør, Feriehusudlejernes Brancheforening
  • Simon Tøgern, sektorformand, HK/Privat
  • Anker Madsen, chefkonsulent, Friluftsrådet
  • John Frederiksen, forhandlingssekretær, 3F
  • Dorte Frandsen, formand, Dansk Turismefremme
  • Karsten Justesen, bestyrelsesmedlem, Danske Destinationer
  • Nils M. Jensen, direktør, Organisationen Danske Museer
  • Sif Holst, næstformand, Danske Handicaporganisationer
  • Charlotte Brøndum, kontorchef, Miljøministeriet
  • Sune Thvilum-Kannegaard, kontorchef, Kulturministeriet
  • Lone Vingtoft, chefrådgiver, Danske Regioner
  • Henrik Ahlqvist, Chief Operating Officer (COO), Copenhagen Malmö Port
  • Observatør: Karoline Amalie Steen, kontorchef KL

Statusanalysen af turismens udvikling og konkurrenceevne

Statusanalysen af turismens udvikling og konkurrenceevne er Det Nationale Turismeforums årlige afrapportering af udviklingen i dansk turisme. Analysen samler viden om den generelle udvikling i turismen og fokusområder som har central betydning for dansk turisme.

Det Nationale Turismeforum - Statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne 

Øremærkede midler til turisme

Der er øremærket midler til lokale og tværgående turismeprojekter under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

For at sikre sammenhæng i den strategiske indsats, skal Det Nationale Turismeforum bidrage til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats.

Det Nationale Turismeforums bidrag

 

EM logo footer

Kontakt

Erhvervsministeriet 
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K 

+45 33 92 33 50

Nyt & Presse

  • Nyhedsbrev
  • Nyheder
  • Pressekontakt
  • Regeringen.dk

Om em.dk

  • Privatlivspolitik
  • Cookies
  • Tilgængelighedserklæring
  • Erhvervsministeriets energiforbrug & energimærke

Relaterede styrelser

  • Erhvervsstyrelsen
  • Finanstilsynet
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
  • Patent- og Varemærkestyrelsen
  • Sikkerhedsstyrelsen
  • Søfartsstyrelsen
  • Nævnenes Hus