Danmarks historie emmer af søfart. Og danske maritime virksomheder går forrest i den grønne omstilling. Men verden er ikke, som den var engang. Konkurrencen på de globale markeder er skærpet, og det påvirker Det Blå Danmarks kerneforretning. Samtidigt investerer Kina og USA store milliardsummer i den grønne omstilling af skibsfarten, og det truer europæiske virksomheders konkurrenceevne.
Derfor nedsætter regeringen nu et nyt vækstteam, der skal levere anbefalinger til, hvordan Det Blå Danmark ikke taber tempo som førende søfartsnation, men i stedet griber de mange muligheder for vækst, som den grønne omstilling af skibsfarten bringer.
Erhvervsminister Morten Bødskov:
”Den globale uro har vendt hverdagen på hovedet for mange danske virksomheder. Konkurrencen er skærpet, og Kina og USA buldrer afsted i den grønne omstilling af deres industrier. Og den maritime sektor er ingen undtagelse. Danmark er en søfartsnation i særklasse med virksomheder, der går forrest med innovative, grønne løsninger. Men nye, grønne bølger fra IMO’s klimaaftale har åbnet op for et stort potentiale for endnu mere, og det er afgørende, at Det Blå Danmark fanger dem nu. Ellers risikerer vi at tabe førerpositionen og blive afhængige af lande som Kina. Derfor nedsætter vi et nyt vækstteam, så vi kan få skabt de bedste rammer for vores maritime virksomheder, så Danmark fortsætter med at have grøn vind i sejlene.”
Formand for vækstteamet, Jim Hagemann Snabe:
”Dansk og global skibsfart står over for en omfattende grøn omstilling. Det kræver enorme mængder grønne brændstoffer, og der er behov for stort set alle former for energieffektiviseringer. Det åbner op for nye, store eksportmuligheder for Danmark og danske virksomheder. Jeg glæder mig derfor til samarbejdet med de andre maritime nøglespillere, så vi kan blive konkrete på, hvordan Det Blå Danmark også i fremtiden kan spille en væsentlig rolle for Danmark og accelerere den grønne omstilling globalt.”