Hver dag bliver børn og unge udsat for massevis af reklamer på de sociale medier. I flere tilfælde er der brugt en influencer som trækplaster, og det gør svært for børn og unge at skelne mellem reklame og underholdning.
I den seneste tid er flere fødevareproducenter og influencere blevet kritiseret for at være i strid med branchens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn.
Derfor vil erhvervsminister Morten Bødskov nu undersøge, om lovgivningen på området skal strammes endnu mere. Samtidigt vil erhvervsministeren kalde influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til et møde for at understrege vigtigheden af god markedsføringsskik og deres ansvar om trygheden for børn og unge på sociale medier.
Erhvervsminister Morten Bødskov:
”Virksomheder og influcere har et ansvar for at passe på børn og unge. Det står klart i loven, at man skal overholde god markedsføringsskik. Og vi har jo gentagne gange set, hvordan virksomheder går på kanten med markedsføringsloven med reklamer målrettet børn. Det er uacceptabelt. Jeg synes ærlig talt, at det er en glidebane, at børn og unges venner og idoler i form af influencere reklamerer for f.eks. diverse usunde fødevarer. Det handler om, at vores børn og unge kan have et trygt digitalt liv. Derfor vil jeg nu se på, om der er behov for, at vi giver loven en opstramning. Og så indkalder jeg influencere og brancheorganisationer til et møde, så vi kan få en snak om både loven på området og deres ansvar for passe på vores børn og unge.”